Yves Marc – regizor, actor. Co-director artistic al Théâtre du Mouvement cu Claire Heggen din 1975. Autor, actor, regizor, profesor – Co-director artistic la La Ferme de Trielle. Co-fondator al lui Les Transversales, Academia Europeană a Artelor de Gest. Co-instigator al GLAM (mișcarea franceză pentru artele Mimei și Teatrului Gestural). Sinergolog și tehnician în NLP (programare neuro-lingvistică). Student al mimei corporale cu Etienne Decroux.
De asemenea, a studiat cu Moshe Feldenkrais, a practicat cântări clasice și diverse forme de mișcare (sport, dans, tehnici somatice etc).
De-a lungul ultimilor 40 de ani, el a dezvoltat, în colaborare cu Claire Heggen, un program de cercetare în cadrul companiei, explorând anumite teme precum: Teatralitatea mișcării, Animalitatea, Plimbarea omenească, Musicalitatea mișcării, expresia corpului de gânduri și emoții etc.
El a regizat aproximativ 20 de piese din creațiile majore ale repertoriul companiei. În 2012 creează un solo, Ce Corps qui Parle, care a vizitat Avignon, Montreal, Bruxelles și diverse festivaluri franceze … A jucat în diferite piese de teatru din Mévement în mai mult de 60 de țări. Predarea sa este recunoscută în Franța și în străinătate: școli de teatru național, spectacole de circ, diverse ateliere în mai mult de 20 de țări diferite. A ținut numeroase conferințe în jurul marilor teme artistice ale companiei.

«»

Yves Marc – director, actor. Co-artistic director of Théâtre du Mouvement with Claire Heggen since 1975. Author, actor, director, professor – Co-artistic director of La Ferme de Trielle. Co-founder of Les Transversales, European Academia of the Arts of Gesture. Co-instigator of GLAM (French movement for the Arts of Mime and Gestural Theatre). Synergologist and technician in NLP (neuro-linguistic programming). Student of corporal mime with Etienne Decroux.
He has also studied with Moshe Feldenkrais, practiced classical singing and various forms of movement (sport, dance, somatic techniques, etc). Throughout the last 40 years or so, he has developed, in collaboration with Claire Heggen, a research program within the company, exploring specific themes such as : Theatricality of movement, Animality, The Human Walk,
Musicality of Movement, Body expression of thoughts and emotions, etc…
He has directed approximately 20 plays out of the major creations of the company’s repertoire. In 2012 he creates a solo, Ce Corps qui Parle, which has toured in Avignon, Montreal, Brussels, and various French Festivals… He performed in different plays of Théâtre du Mouvement in more than 60 countries. His teaching is acknowledged in France and abroad: National Theatre Schools, circus performances, various workshops in more than 20 different countries. He gave many conferences around the major artistic themes of the company.


ALBA

Cu ocazia aniversării a 40 de ani, Théâtre du Mouvement a lansat adaptarea piesei Federico Garcia Lorca „Casa Bernardei Alba”. Șocul a fost puternic, deoarece audiența Festivalului Mimos din Périgueux a descoperit, în seara de deschidere, că nimeni altul decât Yves Marc personifică figura emblematică a mamei: o femeie dezagreabilă care își obligă fiicele să jelească moartea tatălui lor. Ele se roagă și împletesc, fără răgaz.

Sora cea mai tânără, care visează să se căsătorească cu frumosul Pepe, se răzvrătește împotriva autorității materne și obiceiurilor rigide ale Spaniei Catolice. Trupul ei exultă, sufletul îi este euforic și dornic de libertate. Realizat într-o scenografie impresionantă cu negrul dominant, forța poetică a gesturilor și imaginilor aduce jocul de constrângeri și frustrări în lumină deplină. Puțin cîte puțin, un afișaj de jaluzele și voaluri expune vina, gelozia, dorințele nerecunoscute. O creație intensă, exactă, senzuală.

«»

ALBA

On the occasion of its 40th anniversary, the Théâtre du Mouvement launched the adaptation of Federico Garcia Lorca’s play „The House of Bernarda Alba”. The shock was momentous as the audience of the Mimos Festival in Périgueux discovered, on the opening night, that none other but Yves Marc was impersonating the emblematic figure of the mother: an abrasive woman who shuts her daughters in the vice of the grieving over their father’s death. They pray and embroider, without respite.

The youngest sister, who dreams of marrying the handsome Pepe, rebels against maternal authority and the rigid customs of Catholic Spain. Her body exults, her soul is elated and hungry for freedom. Set in a most impressive black scenography, the poetic force of gestures and images brings the play of constraints and frustrations in full light. Little by little, a display of blinds and veils exposes the guilt, the jealousy, the unacknowledged desires. An intense, stringent, sensuous creation.