ROMANIA
Equilibrium
painting and decorative art
by Maria Balea & Ioan Tămâian

OPENED DURING THE WHOLE FESTIVAL
EXPOZIȚIE DESCHISĂ PE TOATĂ DURATA FESTIVALULUI
EN
„Nothing forced, nothing clumsy and nothing ostentatious. It is noticeable that the artist expresses herself in the context of a well-articulated formula, supported by a complex cumulative personal endowment and experience. A kind of screens of memory, delicate and translucent (painting that equates specific engraving performances), alternated with inserts of matter-textures and even collages (with references or descents from cologravure), signs and letters, essentially a free writing, everything orchestrated and composed with great refinement, the suite of exhibited works generated a striking visual reception, susceptible to amplification upon repeated viewings…” Ciprian Radovan, artist
„Returning to the polemical reservation stated at the beginning, I believe that any honest commentary on the visual arts must take into account the difficulty or impossibility of any verbal plea or conceptual strategy to reveal the profound, ultra-subjective, symbolic and self-referential content of the work of art, through which we encounter the artist’s transfiguring experiences, hopes and reveries. This is why I avoided constructing an interpretative discourse of Tămâian’s work, limiting myself only to managing the complexity of his artistic universe, by reducing it to two fields of expression […].” Prof. Dr. Cornel Ailincăi
RO
„Nimic forţat, nimic stângaci și nimic ostentativ. Se observă că artista se exprimă în contextul unei formule bine articulate, susţinută de o dotare și o experienţă personală cumulativă complexă. Un fel de ecrane ale memoriei, delicate și translucide (pictură care echivalează performanţe specifice de gravură), alternate cu inserţii de materie-texturi și chiar colaje (cu trimiteri sau descinderi din cologravură), semne și litere, în esenţă o scriitură liberă, totul orchestrat și compus cu mult rafinament, suita de lucrări expuse a generat o recepție vizuală pregnantă, susceptibilă de amplificare la vizionări repetate…” Ciprian Radovan, artist
„Revenind la rezerva polemică afirmată la început, consider că orice comentariu onest al artelor vizuale trebuie să aibă în vedere dificultatea sau neputința oricărei pledoarii verbale sau strategii conceptuale, de a revela coținutul profund, ultrasubiectiv, simbolic și autoreferențial al operei de artă, prin care ne întâlnim cu trăirile, speranțele și reveriile transfiguratoare ale artistului. Iată de ce am evitat să construiesc un discurs interpretativ al operei lui Tămâian, rezumându-mă doar să gestionez complexitatea universului său artistic, prin reducere la două planuri […].” Prof. Dr. Cornel Ailincăi