ROMANIA
Horia
Directed by: Ana-Maria Comănescu

EN
The film, a road movie and coming of age in equal measure, based on a script written by Ana-Maria Comănescu, tells the coming of age story of Horia, an almost 18-year-old teenager from a Romanian village who is in love with a girl who lives on the other side of the country. After a fight with his father, Horia makes an impulsive gesture and leaves home on his father’s old Mobra moped. His journey is made difficult by Stela, a smart kid, and the two are forced by circumstances to travel together and overcome a series of obstacles.
Ana-Maria Comănescu is part of a young generation of Romanian directors that we will continue to hear about in the coming years. Attracted more by a certain type of American independent films, and less by Romanian realism, she seems to propose a different kind of cinema. Born on January 14, 1993 in Bucharest, Ana-Maria Comănescu graduated from the “Sfântul Sava” High School, philology profile. Between 2011 and 2014, she studied film directing at National University of Theatre and Film Bucharest, where she then followed a master’s degree (2014-2016). With her bachelor’s short film, ”In the House” (2014), she participated in several festivals in the country and abroad and was nominated in the “Young Hope” category at the Gopo Awards. The film is about a party of a group of friends at which one of them admits that he just killed someone with his car. In 2015, she made the documentary short film ”Play it Again, Xiamen”, filmed in China, and the first fiction short film from her master’s degree, ”Te mai uiți și la om” (”You should look at the man also”), which was also selected for several festivals, including the Premiers Plans in Angers. Her graduation short film, ”Pipa, sexul și omleta” (”The pipe, sex and the omelette”, 2016), is a colorful comedy about two neighbors who hatch a plan to swap wives for one night. Since 2017, she has been preparing her feature film debut, with the film ”Horia”.
RO
Filmul, un road movie, după un scenariu scris de Ana-Maria Comănescu, spune povestea maturizării lui Horia, un adolescent de aproape 18 ani dintr-un sat românesc, care este îndrăgostit de o fată care locuiește în cealaltă parte a țării. După o ceartă cu tatăl său, Horia face un gest impulsiv și pleacă de acasă pe vechea motoretă Mobra a acestuia. Drumul îi este îngreunat de Stela, o puștoaică isteață, cei doi fiind forțați de împrejurări să călătorească împreună și să depășească o serie de obstacole.
Ana-Maria Comănescu face parte dintr-o tânără generaţie de regizori români despre care vom tot auzi în anii următori. Atrasă mai curând de un anume tip de filme americane independente, şi mai puţin de realismul românesc, ea pare să propună un alt fel de cinema. Născută la 14 ianuarie 1993 în Bucureşti, Ana-Maria Comănescu a făcut Liceul „Sfântul Sava”, profilul filologie. Între 2011 şi 2014 a studiat regia de film la UNATC, unde apoi a urmat şi un master (2014-2016). Cu scurtmetrajul de licenţă, „In the House” (2014), a participat la mai multe festivaluri din ţară şi din străinătate şi a fost nominalizată la categoria „Tânără speranţă” la Premiile Gopo. Filmul este despre o petrecere a unui grup de prieteni la care unul dintre ei recunoaşte că tocmai a omorât pe cineva cu maşina. În 2015, au urmat documentarul de scurtmetraj „Play it Again, Xiamen”, filmat în China, şi primul scurtmetraj de ficţiune de la master, „Te mai uiţi şi la om”, cu care a fost de asemenea selectată la mai multe festivaluri, inclusiv la Premiers Plans de la Angers. Scurtmetrajul de absolvire a masterului, „Pipa, sexul şi omleta” (2016), este o comedie colorată despre doi vecini care pun la cale un plan de a face schimb de soţii pentru o noapte. Încă din 2017 a început să își pregătească debutul în lungmetraj, cu filmul „Horia”.